HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
MAĞARA ARAŞTIRMA TOPLULUĞU
MAĞARA ARAŞTIRMA TOPLULUĞU
(HÜMAK)
2016 İNSUYU HARİTALAMA ÇALIŞMASI
FAALİYETİN
ADI: 2016 İnsuyu Haritalama Çalışması
TARİH: 29.01.2016 – 03.02.2016
YER: Burdur ili, Mandıra Köyü
FAALİYETİN
AMACI :
1952 yılında keşfedilen ve 1964 yılında
turizme açılan İnsuyu Mağarası'nda o tarihten bu yana birçok farklı haritalama
çalışması yapılmıştır. Tüm bu, birbirinden farklı haritalara rağmen mağaranın
turistik kısminin kesin bir uzunluğu belirlenememiştir. Öte yandan, 1993
yılında keşfedilen ve Büyük Göl'ün arkasına uzanan kolla mağaranın devam
ettiğinin anlaşılmasıyla başlayan dalış ve haritalama çalışmaları bu sorunu
çözeceğine daha da karışık bir hale getirmiştir.
Sonuçta, keşfinin üzerinden 60 yıl geçmesine
rağmen İnsuyu Mağarası'nın ne kesin uzunluğu bellidir, ne de doğru bir haritası
mevcuttur. Bu sorunu çözmek, Türkiye'nin bu ilk turistik mağarasının uzunluğunu
mümkün olduğu oranda doğru tespit etmek, daha önce araştırılmamış kolları
keşfedip ölçmek, su seviyesindeki azalma sonucu ortaya çıkan yeni kolların
keşfedilip ölçümlenmesi ve tüm diğer
haritaları göz önüne alarak yeni bir haritasını hazırlamak.
MALİYET:
Ulaşım, yiyecek
ve içecek de dahil olmak üzere tüm harcamalar bireysel olarak yapılmıştır.
KATILANLAR :
KATILANLAR :
·
HÜMAK (MEHMET ÇOLAK, EGEMEN KILIÇOĞLU)
·
O’MAG(ALİ YAMAÇ, EZGİ TOK, BÜLENT ERDEM, SİMGE
DUĞA)
·
AKÜMAK(MURAT CAN ALP, ALPER UTKU)
·
HAKAN EĞİLMEZ, BURAKHAN ALBAYRAK
ULAŞIM
:
Antalya-Burdur D350 karayolu 13. Km İnsuyu sapağından dönüldükten sonra
yaklaşık 1 km sonra İnsuyu Mağarası’nın bulunduğu mesire alanına ulaşım
rahatlıkla sağlanabilir.
FAALİYET:
29.01.2016 tarihinde saat 18:00’da Hümak ve
Akümak katılımcıları ile birlikte Antalya otogardan özel bir otobüs firması ile
Burdur’a doğru hareket ettik. 20.30 civarında Burdur-Antalya karayolu İnsuyu
sapağında otobüsten indik. Bizi almaya gelen araç ile mağaraya ulaşım sağladık.
Saat 21.00 civarında mağara içerisinde uygun bir kamp alanı için keşif yapıldı ve belirlenen yere kamp kuruldu ve o gece için dinlenme kararı alındı.
30 Ocak sabahı diğer katılımcılarında gelmesi ile 3 ekip oluşturuldu ve ekipler belirlenen galeri ve kollarda keşif ve haritalamaya başladı. Saat 19.00 civarlarında ise tüm ekipler kamp alanında toplandı yemek, veri girişi, durum değerlendirmesi gibi olaylardan sonra herkes istirahate çekildi.
Çalışmanın diğer günlerinde de olay akışı bu şekilde devam etti.
2 Şubat Salı günü akşamı durum değerlendirmesinde planlanan bölümlerin ve yeni açılan kolların haritalandığı ve yan kolların gelecek kuşaklara bırakılması etik anlayışı ile çalışmanın amacına ulaştığı kararı verildi. Bu kararın ardından 3 Şubat Çarşamba sabahı kampı toplandı ve kişiler Burdur otogardan gidecekleri yerlere ulaşım sağladılar.
Saat 21.00 civarında mağara içerisinde uygun bir kamp alanı için keşif yapıldı ve belirlenen yere kamp kuruldu ve o gece için dinlenme kararı alındı.
30 Ocak sabahı diğer katılımcılarında gelmesi ile 3 ekip oluşturuldu ve ekipler belirlenen galeri ve kollarda keşif ve haritalamaya başladı. Saat 19.00 civarlarında ise tüm ekipler kamp alanında toplandı yemek, veri girişi, durum değerlendirmesi gibi olaylardan sonra herkes istirahate çekildi.
Çalışmanın diğer günlerinde de olay akışı bu şekilde devam etti.
2 Şubat Salı günü akşamı durum değerlendirmesinde planlanan bölümlerin ve yeni açılan kolların haritalandığı ve yan kolların gelecek kuşaklara bırakılması etik anlayışı ile çalışmanın amacına ulaştığı kararı verildi. Bu kararın ardından 3 Şubat Çarşamba sabahı kampı toplandı ve kişiler Burdur otogardan gidecekleri yerlere ulaşım sağladılar.
DEĞERLENDİRME:
Faaliyet amacına ulaşmış ver belirlenen kısımlar haritalanmıştır.
Faaliyet amacına ulaşmış ver belirlenen kısımlar haritalanmıştır.
Haritalamada eskiz çizimi konusunda çalışmalar
yapılmalı el alışkanlığı kazandırılmalı.
Kampın mağara içinde olması soğuk havalar ve
bunun gibi yoğun çalışmalarda hem hava koşullarından etkilenmemek hem de zaman
kaybı vs. gibi olayların yaşanmaması için gayet güzel bir yol ve mağara içerisi
kamplarının bizler için güzel bir deneyim olduğu düşünülebilir.
Mağara içerisinde su ihtiyacı mağarada ki göllerden karşılanabilir. Elektrik ise mağara görevlisi ile konuşulup aydınlatma tesisatından uzatma yadımı ile çekilebilir.
Mağara içerisinde bazı bölümlerde bota ihtiyaç vardır. Girilmeden önce bu bölümler belirlenip tedarikli girmek uygundur.
Ana kol üzerinde birkaç yerde tırmanılması gereken 2-3 metre yüksekliğinde çıkışlar bulunmakta bu gibi yerler için öncü ekibin yanında ip bulundurması işlerini kolaylaştıracaktır. İplerin bağlanacağı yerlerin sağlamlık bakımından tespitinin iyi yapılması gerekmekte. Mağara içerisinde bolt çakmak için sağlam duvarların çok iyi saptanması gerekmektedir.
Mağaranın jeolojik yapısına bakıldığında kretase yaşlı kireç taşı formasyonuna sahiptir. Bu formasyonun zaman içerisinde geçirdiği olaylar sonucu formasyonda ayrışmalar başlamıştır bu sebepten ötürü mağarada sıkça moloz yığıntıları ile karşılaşacaksınız. Bu döküntüler üzerinden mümkün oldukça yürünmemesi tercih edilmeli. Yüksek bir eğime sahip moloz yığılımı üzerinden yürüneceği zaman ise ayağınızın altındaki malzemenin kayacağı, taş yuvarlanmalarına sebep olacağı bilinci içerisinde hareket edilmeli.
Mağara içerisinde su ihtiyacı mağarada ki göllerden karşılanabilir. Elektrik ise mağara görevlisi ile konuşulup aydınlatma tesisatından uzatma yadımı ile çekilebilir.
Mağara içerisinde bazı bölümlerde bota ihtiyaç vardır. Girilmeden önce bu bölümler belirlenip tedarikli girmek uygundur.
Ana kol üzerinde birkaç yerde tırmanılması gereken 2-3 metre yüksekliğinde çıkışlar bulunmakta bu gibi yerler için öncü ekibin yanında ip bulundurması işlerini kolaylaştıracaktır. İplerin bağlanacağı yerlerin sağlamlık bakımından tespitinin iyi yapılması gerekmekte. Mağara içerisinde bolt çakmak için sağlam duvarların çok iyi saptanması gerekmektedir.
Mağaranın jeolojik yapısına bakıldığında kretase yaşlı kireç taşı formasyonuna sahiptir. Bu formasyonun zaman içerisinde geçirdiği olaylar sonucu formasyonda ayrışmalar başlamıştır bu sebepten ötürü mağarada sıkça moloz yığıntıları ile karşılaşacaksınız. Bu döküntüler üzerinden mümkün oldukça yürünmemesi tercih edilmeli. Yüksek bir eğime sahip moloz yığılımı üzerinden yürüneceği zaman ise ayağınızın altındaki malzemenin kayacağı, taş yuvarlanmalarına sebep olacağı bilinci içerisinde hareket edilmeli.
Yine bu ayrışmadan ve jeolojik formasyon
içerisinde sokulum gösteren kalsit damarları sebebiyle mağara yer yer mağara
duvarları dayanıksız bir hal alabiliyor bu yüzden tuttuğunuz ve bastığınız
yerlerin sağlamlığını teyit ettikten sonra güveniniz. Bu dökülmeler işimizi
oldukça zorlaştırıyor ve hayati riskler oluşturuyor bu yüzden mağara içerinde
hareket edecek grubun mağaracılık kurallarından taviz vermemesi ve emin ve
dikkatli adımlarla ilerlemesi gerekmektedir.
Gerçek mağaracılar olarak lütfen bastığımız yerlere iyi bakalım doğanın bize mirası olan oluşumların ayaklarımız altında ezilip yok olmasına izin vermeyelim ki mağarada kristal göl olarak bilinen salonun başlangıcında ve birçok kurumuş göl yatağı çevresinde kalsit minerallerinin oluşturduğu yapıları ve diğer oluşumları koruyalım.
Basına yansıyanlar:
Gerçek mağaracılar olarak lütfen bastığımız yerlere iyi bakalım doğanın bize mirası olan oluşumların ayaklarımız altında ezilip yok olmasına izin vermeyelim ki mağarada kristal göl olarak bilinen salonun başlangıcında ve birçok kurumuş göl yatağı çevresinde kalsit minerallerinin oluşturduğu yapıları ve diğer oluşumları koruyalım.
Basına yansıyanlar:
Mağara Hakkında Bilgi :
Türü:
|
Yatay Mağara
|
Rakım:
|
1205 m
|
Uzunluk(Yeni Ölçüm):
|
>10.000 m
|
Bölge:
|
Akdeniz
|
İl:
|
Burdur
|
İlçe:
|
Merkez
|
OBRUK, İTÜMAK, BUMAD ve BÜMAK ortak projesi ile çizilen 8.100 m uzunluğunda İnsuyu Mağarası haritası. (Kasım 2012)
1 yorum:
elinize sağlık
Yorum Gönder